5.12.2013

Project bonchi – osa 4: Nuppuja!

Nyt on kulunut reilu kaksi kuukautta siitä, kun nostin chiliplantut kasvihuoneesta kesän jäljiltä. Tähän ollaan päästy, jopa minä olen yllättynyt!
Kuva otettu 25.11.2013
Vänkyrärunkoisemmasta puusta on valitettavasti yksi oksa, joka ei millään meinaa pukata lehteä. Se tekee tuosta puusta kummallisen muotoisen. Jos oksa ei herää henkiin, pitää harkita suurempia toimenpiteitä. Suorarunkoinen puu on varsin mallikas minusta!

Olen leikellyt puita harva se päivä. Leikkaan jättilehtiä pois heti kun lehtihangoissa näkyy lehden alut. Vähän mietin, onko puille pahasta tuollainen jatkuva pieni nyrhiminen. Näköjään ei ole.

Tähän mennessä olen antanut kymmenen tuntia valoa vuorokaudessa täysspektrisellä päivänvalolampulla (32W). En ole lannoittanut mitenkään, kastelen pelkällä vedellä ja annan mullan kuivahtaa välillä (mikä on vaikea todentaa sammalen läpi - sitä en tullut ajatelleeksi).

Vähemmän onnistuneita asioita ovat tässä:

1. Valon lämpö – valaisinta ei saa kiinni kuin työpöytääni. Työpöytä on sähköisillä jaloilla varustettu. Kun lasken pöytää jos tekee mieli istua välillä (koitan siis seistä työpisteelläni mahdollisimman paljon) niin lamppukin laskee. Ja oivoi, jos en muista sitä... Kerran olen jo käräyttänyt hienon oksan aivan karrelle ja nyt näemmä pari lehteä ovat saaneet osansa.






2. Sammal – se tosiaankin on ulkokasvi. Olen koittanut suihkutella pintaa reilusti päivittäin, mutta nyt kuukauden jälkeen tuo näyttää kyllä enemmän kuolleelta kuin elävältä. Vaihtoehtoja pitää harkita, sillä pelkkään multaan en kyllä palaa.








3. Ruukku – halpa ja hyvä ei ole sama asia. Kyllähän minä sen tiedän, mutta että näin haperoa tekoa... Huomasin ruskean vesiläntin ikkunalaudalla yhtenä päivänä. Nostin ruukun lautasen ja kiven päälle, jottei tulisi vesivahinkoa. Jatkossa pitänee tosiaan antaa kuivahtaa kunnolla ja kastella noukasti - onneksi se ei haittaa paprikakasveja yhtä paljon kuin monia muita kasviksia.





Seuraavaksi aiheita iloon! Suorarunkoisessa chilissä on yli 20 nuppua tulossa! Hyvällä lykyllä on minulla valkoisena kukkiva joulukukka työpisteelläni.

Lisäksi toiseen ruukkuun oli yhtenä aamuna ilmestynyt tällainen ihana "kyltti". Ihanat työkaverit eivät selvästi pidä tätä päähänpistoa huonona ideana. Projekti siis jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti